Zijn opblaasbare boten zeewaardig?

Door het drijfvermogen van de buizen zijn ze vrijwel onzinkbaar en ook zeer stabiel. Als je met hoge snelheden rent, hoef je je geen zorgen te maken over stabiliteitsproblemen die zich voordoen bij sommige andere soorten lichtgewicht waterscooters. Maritieme professionals vertrouwen op RIB's omdat ze zo zeewaardig zijn. Dus je hebt een aanbesteding nodig? (Een aanbesteding is elk schip dat een groter schip bedient, of het nu een jacht of schip is).

Misschien ben je gewoon niet geïnteresseerd in een bijboot (een kleine boot met vierkante hekken, aangedreven door roeispanen, een zeil of misschien zelfs een kleine buitenboordmotor). Het lijkt er zeker op dat rubberboten uit de gratie blijven vallen. Wie graag roeit, wordt vaak aangetrokken door een efficiëntere romp, vormt lange en slanke schelpen met schuifstoelen en doet dit voor het aerobe element van gezondheid. Wat is er geworden van de aluminium kano van Grumman?).

Als je in de eerste plaats nooit van roeien hield, had je waarschijnlijk een kleine buitenboordmotor voor je bijboot, een British Seagull of Cruise n' Carry. Vaak luid, stinkend en kan niet tankerachtig zijn, de 2 pk. Een banger die een bijboot van 8 voet duwt, laat veel te wensen over; het is een langzame en tippy combinatie. Na jarenlang Jacques Cousteau en de bemanning van Calypso over exotische azuurblauwe wateren te hebben zien vliegen in hun opblaasbare Zodiac-boten, begon het concept langzaam wortel te schieten in de niet zo ontvankelijke hersenbodem van zeelieden.

Zo lang waren rubberboten gewoon niet zeilachtig. Nou, 30 jaar later is alles veranderd. Tegenwoordig is de opblaasbare tender de overweldigende keuze van zeilers, racers (vanwege het beperkte gewicht) en cruisers (voor hun allround nut). En er is een duidelijke trend naar de bijzondere hybride die bekend staat als de RIB (stijve opblaasbare boot), met gegoten glasvezelvloer omgeven door rubberen luchtbuizen.

Gedurende de jaren negentig voerde Practical Sailor tests uit op het water van alle soorten opblaasbare boten, meest recent drie lichtgewicht RIB's (Apex, Aria en Zodiac) in het nummer van 15 juli 2000. Onze laatste blik op gewone opblaasbare boten was langer geleden in juni 1997, met een update over de Quicksilver QS-230 op 15 november 199.Het bedrijf Verreweg de grootste maker van opblaasbare boten is het Franse bedrijf Zodiac. Het heeft pionierswerk verricht in vele processen voor het lassen van PVC, meest recentelijk zonder het gebruik van lijm. Van de zeven merken die in dit rapport vertegenwoordigd zijn, is Zodiac eigenaar van Bombard en na de overname vorig jaar is de lijn Hypalon-boten van Avon.

Zodiac bouwt ook boten voor West Marine in het kader van een private labelregeling. Deze boten zijn in wezen hetzelfde als gelijkwaardige Zodiac-modellen, maar met kleine wijzigingen. Achilles-springkussens zijn gemaakt in Japan en zijn ook gemaakt van Hypalon. Quicksilver is het merk van Mercury Marine; volgens Defender Industries werden ze tot voor kort gemaakt van PVC door Maxxon.

Sinds de split heeft Maxxon nu een eigen lijn, die we in een volgend nummer zullen testen, evenals een Caribe, gemaakt in Venezuela. Apex Hypalon-boten worden gemaakt in Costa Rica. The Decision TreeLaten we aannemen dat je al hebt besloten om geen traditionele harddinghy te gebruiken. Naast nadenken is de RIB vs.

Chuck Hawley van West Marine praat graag over het continuüm van „prestatieverdraagbaarheid”, waarbij het ene bijna altijd een afweging is voor het andere. Welke combinatie van de twee je krijgt, is aan jou. Als uw boot groot genoeg is om het gewicht en de afmetingen van een RIB aan te kunnen en u deze veilig aan dek of in davits kunt dragen (niet aanbevolen op zee), is dit waarschijnlijk de beste keuze. Als u de leeggelopen boot echter benedendeks moet opbergen, kijk dan naar niet-ribben.

De uitdaging voor fabrikanten van opblaasbare boten was om de RIB-prestaties na te bootsen in opbergbare modellen. Hiervoor hebben ze verschillende trucs ontwikkeld, zoals opblaasbare kielsons, die de onderkant iets van een V-vorm geven. Dit type benadrukt de draagbaarheid met een oprolbare of opklapbare vloer bestaande uit houten of kunststof lamellen die met stof zijn verbonden, een beetje zoals een raamgordijn. In sommige ontwerpen staan de lamellen enkele centimeters uit elkaar; in andere zijn de lamellen smaller en met elkaar verbonden.

Terwijl je de leeggelopen buizen oprolt, rollen de lamellen ook op. U hoeft de lattenvloerconstructie niet eens van de boot te verwijderen. Het nadeel van oprolbare vloeren is dat de lamellen niet stevig met elkaar verbonden zijn. Niet alleen is de voet minder veilig, maar de onderkant van de boot kan rimpelen als je beweegt.

En een romp die met de golven van vorm verandert, zal niet zo snel of efficiënt zijn. Een opblaasbare kiel helpt de lamellen in één vlak te houden en is beschikbaar op sommige modellen. Boten met multiplex vloerpanelen worden soms sportboten genoemd, vermoeden we omdat ze beter presteren. De drie of vier panelen die de vloer vormen, hebben metalen kanalen om ze met elkaar te verbinden, evenals lange, U-vormige verbindingskanalen van plastic of metaal aan de zijkant om alle panelen in ongeveer hetzelfde vlak te houden.

Ook deze kunnen een opblaasbare kiel hebben om de bodem vorm te geven en om de vloerplanken plat te houden. Om de vloerplanken te installeren, duwt men de voor- en achterplanken op hun plaats en plaatst vervolgens de middenstukken erin. Deze worden in het midden opgetild in een omgekeerde V-vorm. Om op zijn plaats te drukken, oefent men een behoorlijk gewicht uit op het middengewricht en, met de vingers vrij, zweet je totdat de planken het rompweefsel voldoende strekken zodat ze passen.

Het is niet eenvoudig (je hebt wat ruimte nodig), maar als je je boot voor een bepaalde tijd verlaat, is het de moeite waard. Een recentere ontwikkeling is de zogenaamde HPIF of opblaasbare hogedrukvloer die gebruik maakt van een uitneembaar, druppelgenaaid matras. Waar de rompen van de meeste springkussens tot ongeveer 3 psi worden gepompt, moeten deze vloeren worden opgeblazen tot ongeveer 10-11 psi. Zodiac levert een handige voetpomp met 3 snelheden die het veel gemakkelijker maakt om deze hoge druk te bereiken.

Een nadeel is dat de vloerdruk moet worden gecontroleerd om schade te voorkomen, en dit wordt uiteraard beïnvloed door de luchttemperatuur. Luchtvloeren komen het meest overeen met oprolbare vloeren in termen van stijfheid en dus voet en prestaties. Nogmaals, een opblaasbare kiel verbetert de prestaties. Ze zijn heel eenvoudig op te zetten en zijn lichter dan rollups of paneelvloeren.

We hebben vastgesteld dat ze over het algemeen iets beter presteren dan rollups. Een besluit nemen Een van de eerste zaken die u moet beslissen, is of u wilt dat uw boot vliegt. Het gemak van schaven is een van de grote voordelen van de opblaasbare boot; naast stabiliteit en een laag gewicht is het de bestaansreden van de boot. Toch zijn veel eigenaren tevreden om van kust naar boot te gaan in hun opblaasboot van 2 meter lang met 2 pk.

Buitenboord, waarin ze de No Wake-regel van de haven niet konden overtreden, zelfs niet als ze het probeerden. Dus als u niets om schaven geeft en kosten een probleem zijn, koop dan een rollup of een luchtvloer. Boten met een zachte vloer zonder enige vorm van verstijving zijn moeilijk aan te raden; laat ze het beste op een warme zomerdag over een luie beek drijven. Als u een kustcruise maakt en de tender bijna dagelijks moet oppompen en laten leeglopen, is een rollup- of luchtvloer een slimme keuze.

Aan de andere kant, als u uw opblaasbare boot voor langere tijd laat staan, hem aan dek of in davits als u beweegt, levert een sportboot met paneelvloer superieure prestaties (hoewel nog steeds niet zo goed als een RIB; ze zijn echter goedkoper dan RIB's). En je kunt hem nog steeds neerhalen en beneden opbergen voor af en toe een tocht op zee. De evaluatieZoals in het verleden bestaat onze evaluatie van de boten uit verschillende stappen. Eerst wordt elke boot uitgepakt en wordt er nota genomen van de inventaris, peddels, pomp, valise, enz.

Er wordt een oordeel geveld over volledigheid en kwaliteit. Instructies zijn ook leuk, maar niet altijd aanwezig. Terugkerend naar de oprit of het dok wordt een buitenboordmotor gemonteerd. Op kleine boten is dit de grootste motor die door de fabrikant wordt aanbevolen.

Op grotere boten kunnen we twee motoren van verschillende grootte proberen, bijvoorbeeld een motor van 5 pk en 8 pk. De meeste boten in dit rapport zijn getest met een Nissan 8 pk. Op het water versnellen we om erachter te komen of de boot met één persoon aan boord gaat vliegen en meten we de topsnelheid. Als je een tweede persoon ophaalt, wordt de test herhaald voor schaven en topsnelheid.

Vervolgens wordt een afgemeten koers gelopen en getimed met een stopwatch. Dit geeft een acceleratiecijfer in seconden. De cursus wordt in beide richtingen gelopen en de tijden worden gemiddeld, zodat de invloed van wind en stroming wordt geannuleerd. Voordat we terugkeren naar de kust, rijden we gewoon een tijdje met de boten rond, draaien, vertragen en versnellen, om te leren hoe ze ermee omgaan.

Het traceervermogen varieert aanzienlijk tussen vloertypen en modellen. En we kijken graag rond naar andere niet zo voor de hand liggende troeven of tekortkomingen, zoals bevestigingen voor brandstofblikken en roeisloten waar u zit. Dank aan de goede mensen van Apex, Defender Industries in Waterford, Connecticut, West Marine in Newport, Rhode Island en Meghan Rambo van Severn Marine in Annapolis, Maryland, voor het uitlenen van hun boten en het assisteren bij de testlocaties. Achilles SPD 102De vier vloerpanelen op deze boot van 10 ′ 2 ″ zijn geverfd en bevestigd met metalen scharnieren en houders.

Er is voorzien in twee athwartship-stoelen. Stoelen en vloerplanken zijn aan de bovenzijde voorzien van een antislip met schuimcoating. Testers gaven commentaar op de uitzonderlijke stabiliteit van deze boot, die waarschijnlijk, in ieder geval gedeeltelijk, te danken was aan de grootte. De boot is erg snel en goed gemaakt.

Met een motor van 8 pk is de 832RI nauwelijks met één persoon in het vliegtuig gestapt. Het zou niet met twee personen vliegen. Dus we hebben het geprobeerd met een 9,9 pk. Helaas weegt deze motor meer dan 100 kilo.

En zorgde ervoor dat de spiegel voldoende zakte zodat de lattenvloer naar achteren begon te glijden en op de schuine spiegel omhoog ging rijden. Met de kleinere motor was dat geen probleem, maar we vinden toch dat lattenvloeren op hun plaats moeten worden bevestigd, al was het maar door een klamp die vastgeschroefd is aan de spiegel waaronder de vloer is geklemd. Avon R280HP Deze boot van 9 ′ 3 ″ heeft grote buizen van 17 ″ en een luchtvloer (je kunt dezelfde boot krijgen met een oprolbare vloer of paneelvloerplanken); hij weegt slechts 63 pond. Het maximale aanbevolen vermogen is slechts 6 pk en we kwamen erachter waarom toen de wind tijdens onze tests aantrok.

Motor en één persoon die in een hak reed, werd de boot bij hoge snelheid erg schichtig. Roeispanen kunnen bovenop de buizen of meer uit de weg aan de randen van de vloer worden opgeborgen (zie foto). Er is een goede handgreep naar voren. Dit was de lichtste van de geteste boten van meer dan 9 meter op de luchtvloer.

De rand is geel en speelt op de naam, vermoeden we. Vier knopen aan de voorkant maken het mogelijk om een spraydodger vast te maken met een elastisch koord. Het is een leuk idee, en beter dan niets, maar te klein om echt nuttig te zijn. Er zijn liftende ogen in de spiegel.

Voor het grijptouw wordt singelband gebruikt. Bombard AX 5001Je zou kunnen stellen dat deze ongebruikelijke vouwrib met massieve glasvezelbehuizing niet in de test had moeten worden opgenomen, maar omdat de spiegel door middel van een rubberachtig scharnier naar beneden klapt, waardoor hij aanzienlijk gemakkelijker op te bergen is dan een conventionele RIB, vonden we het de moeite waard om een kijkje te nemen. Het is erg licht voor een RIB van 88 pond. De boot is een zizzler en haalt met één persoon een testrecord van 18 knopen.

De AX 5001 had ook de beste draaggrepen, gevoerde banden. Heel snel, maar de rit is een beetje zwaar. Quicksilver QS310 SportQuickSilver-boten, ons werd verteld door de opblaasbare expert van Defender, werden vroeger gemaakt door Maxxon, maar worden nu zelf gemaakt, een divisie van Mercury Marine. Hoewel we in het verleden problemen hadden met kleinere Quicksilver-modellen die overeind stonden tijdens het accelereren (tot het punt dat we ons zorgen maakten dat we achterstevoren zouden omdraaien), vertoonden de twee geteste modellen van 10 ′ 2 ″ een goede wegligging.

Dit vloermodel met 4 panelen weegt maar liefst 110 pond, het meeste van elke boot in onze test. De vloerplanken zijn genummerd voor eenvoudige installatie. Er zijn voorzieningen voor twee athwartship-stoelen. Quicksilver QS310 AirDeckHoewel even lang als de QS310 Sport, is de rompvorm van dit luchtvloermodel minder spits.

Hij is ook zwaar vanwege zijn formaat, wat niet per se slecht is; hoewel het misschien wat meer pk of gas nodig heeft om in het vliegtuig op te staan, kan het extra gewicht helpen om hem onder controle te houden in hobbelige omstandigheden. Wat draagbaarheid betreft, is het gewicht nooit goed. Beide Quicksilvers hebben een enkele wrijfstrook aan de onderkant van de romp. Zeewaardig SW 9,2De multiplex paneelvloer van de 9,2 heeft volledig houten vergrendelingsdelen, in tegenstelling tot de andere vloeren die metaal of plastic gebruiken.

Verbindingsscharnieren zijn van rubber, dat niet corrodeert. Het was wat moeilijk om met twee personen in het vliegtuig te stappen, wat mogelijk te wijten is aan de kleinere buisdiameters van 14 ″. Zeewaardige R-6IF Deze boot van 9 ′ 2 ″ is het luchtvloermodel van Seaworthy, ongeveer even groot als de Achilles LSI 96, die beide zijn gemaakt van Hypalon. In tegenstelling tot de meeste andere luchtvloeren, die bestaan uit duizenden „vallende steken” van polyester, is Seaworthy's een serie buizen zoals een luchtbed die zowel de buitenromp als de binnenvloer vormen (zie foto).

De lagedrukvloer is comfortabel om op te zitten, maar niet zo stijf als een verlaagde steekvloer. Rambo zei dat hun „I-beam” -ontwerp wordt gebruikt omdat ze geen druppelsteekvloer met PVC-coating wilden gebruiken, vanwege de inherente problemen met PVC. Ten tweede merkte ze op dat in sommige boten de kiel de luchtvloer omhoog duwt in de boot, waardoor de kiel omhoog duwt, zodat deze niet zo effectief is (we merkten dit op een aantal boten). Ten slotte zei ze dat druppelsteek luchtvloeren moeilijk op te blazen zijn tot 11,7 psi en dat de Seaworthy luchtvloer goed kan worden opgeblazen met dezelfde pomp die voor de buizen wordt gebruikt.

Aan de onderkant zitten drie wrijfbanden. Het volgde goed en voelde stabiel aan totdat het snel in een winderige hak terechtkwam, waarbij het lichte gewicht van een luchtvloermodel een risico wordt. West Marine RU 200Deze boot van 6 ′ 6 ″, gemaakt door Zodiac, is naar verluidt populair in Europa, waar de gemiddelde auto kleiner is dan in de VS en is klein. Met twee mensen raken hun knieën elkaar.

De vloer heeft vier glasvezellatten. Eén klein persoon en een vermogen van 5 pk. De motor vliegt misschien, maar het voelt niet gemakkelijk of bijzonder veilig aan. Het vliegtuig gaat zeker niet met twee personen.

Roeien is, zoals bij de meeste springkussens, geen haalbaar middel om tegen welke wind of hak dan ook aan te drijven. De roeisluizen bevinden zich precies waar de stuurman wil zitten; door de korte lengte van deze boot zal het zelfs voor de bemanning moeilijk zijn om voor of achter de locatie van de roeisluis te komen. Het zou voor de fabrikant niet moeilijk moeten zijn om ze enkele centimeters buitenboordmotor op de buizen te rollen. Er zijn D-ringen van roestvrij staal om mee te slepen en rond de hele boot zit een grijptouw.

We vonden de boot erg makkelijk op te zetten; slechts 115 pompslagen hebben de boot opgeblazen. West Marine RU 260Ook gemaakt door Zodiac (en door Zodiac op de markt gebracht als de C260), is de RU 260 de populairste boot van West Marine. Net als de RU 200 heeft deze een (oprolbare) lamellenvloer. Het is verrassend hoeveel verschil 2 ′ maakt.

Met 8′ 6″ beweegt deze boot veel beter, maar niet zo goed als grotere boten. Als het om opblaasbare boten gaat, is lengte bijna alles. Het in- en uitstappen van de boot is eenvoudig; zowel stuurman als passagier kunnen veel comfortabeler zitten. Onderweg plande de boot op 11,5 knopen met één persoon en een vermogen van 5 pk.

Met twee personen konden we het beste 5 knopen doen. De bediening was erg goed, vooral gezien het feit dat het geen opblaasbare kiel heeft. West Marine SB 285Zoals opgemerkt, gaat de lengte gepaard met verbeterde prestaties. Op 9′ 4″ en een 8-pk.

Motor, de SB 285 staat op en start. Het was makkelijk te plannen met één en twee personen. Dit komt door de lengte, paneelvloer en opblaasbare kiel. De vier multiplexpanelen van maritieme kwaliteit zijn doorgaans moeilijk op hun plaats te drukken, maar eenmaal gemonteerd is de vloer erg stijf en duidelijk beter dan lamellen.

De basis is veilig en onderweg hebben we 16,2 knopen gemaakt met één persoon en 14,5 knopen met twee. De SB 285, weegt 68 kilo. Zwaarder dan een lucht- of lattenvloer van dezelfde lengte, maar niet zozeer dat het een lastige belasting is. Als je een boot wilt die vliegt, koop er dan een die minstens 9 lang is.

Koop de langste boot die u zich kunt veroorloven en kunt opbergen. De grotere boten van 10 en 11 ′, zoals de Achilles SPD 102 en West Marine 340 HPIF, zijn merkbaar comfortabeler en gedragen zich over het algemeen beter. Een uitzondering was de Apex 832RI, die we moeilijk in het vliegtuig konden krijgen, waarschijnlijk omdat we geen 9,9 pk hadden. Tweetakt, wat volgens ons goed bij de boot past.

Bewaar mijn naam, e-mailadres en website in deze browser voor de volgende keer dat ik een reactie plaats. Privacy gegarandeerd - uw e-mailadres wordt nooit met iemand gedeeld, u kunt zich op elk moment afmelden. Een stijve opblaasbare boot (RIB), ook opblaasbare boot met stijve romp of opblaasbare boot met stijve romp (RHIB), is een lichtgewicht maar krachtige boot met een hoge capaciteit die is gebouwd met een stijve rompbodem die is verbonden met zijdelingse luchtbuizen die met lucht tot een hoge druk zijn opgeblazen om de zijkanten veerkrachtig te maken stijfheid langs de bovenzijde van de boot. Het ontwerp is stabiel, licht, snel en zeewaardig.

De opgeblazen kraag fungeert als reddingsvest en zorgt ervoor dat het schip zijn drijfvermogen behoudt, zelfs als de boot water opneemt. De RIB is een evolutionaire ontwikkeling van de opblaasbare boot met een rubberen onderkant die is verstevigd met platte planken in de kraag om het dek of de vloer van de boot te vormen. De combinatie van een stijve romp en grote opblaasbare drijfbuizen is bedacht door een team van de Royal National Lifeboat Institution (RNLI) dat in 1964 onder Inspector of Lifeboats Dag Pike werkte om de slijtage van de stoffen bodems van de bestaande opblaasbare kustreddingsboten te verminderen. Hoewel opblaasbare boten uiterst veelzijdig zijn, zijn er veel verschillende soorten springkussens om aan de specifieke behoeften van individuen en gebruikstoepassingen te voldoen.

In 1964 vervingen achteradmiraal Hoare en zijn studenten van Atlantic College de gescheurde bodem van hun opblaasbare reddingsboot voor zeilactiviteiten van 3,7 m door een triplexplaat die op de opblaasbare buizen was geplakt. Ze zijn meestal te vinden op opblaasbare tenders en RIB's en bieden de uitzonderlijke prestaties die van opblaasbare boten worden verwacht. Dankzij een kiel kan het springkussen gemakkelijk in het vliegtuig stappen, wat betere prestaties op het water biedt. Deze prestatie wordt ongeëvenaard door een Soft Tail of Roll-up springkussen zonder kiel.

Opblaasboten met harde vloeren zijn een van de meest populaire opblaasbare vloerkeuzes, ze bieden een grotere duurzaamheid dan welke oprolbare vloer dan ook, maar met verbeterde prestaties. Bij het zoeken naar opblaasbare boten is het gebruikelijk om de afkorting RIB te zien; RIB staat voor Rigid Inflatable Boat. Opblaasboten op de luchtvloer leveren ook geweldige prestaties in het water, hun opblaasbare kiel geeft ze directionele stabiliteit en de mogelijkheid om snel in het vliegtuig te stappen. Deze boten verschillen van de bovenstaande springkussens doordat ze beschikken over stevige rompen, waardoor ze een combinatie zijn van een opblaasbare en een traditionele glasvezelboot.

.

Leave Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *